۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۶۲۵۱۸۸
کارشناس مسائل خاورمیانه مطرح کرد؛

نقش NGO ها در اعتراضات عراق|تجربه آمریکا در مدیریت گروه‌های تروریستی

نقش NGO ها در اعتراضات عراق|تجربه آمریکا در مدیریت گروه‌های تروریستی
رویوران با اشاره به اینکه آمریکا در مدیریت گروه‌های تروریستی تجربه بسیار بالایی دارد، گفت: NGO‌های فعال در عراق در شرایط کنونی به مدیریت اعتراضات می‌پردازند.
حسن رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با بیان اینکه کشته شدن البغدادی از سوی آمریکایی‌ها صرفا یک ادعا است، خاطرنشان کرد: شواهد دال بر چنین امری از سوی آمریکایی‌ها نشان داده نشده است؛ پس تا زمانی که شواهد قطعی نباشد باید در برابر بحث کشته شدن البغدادی علامت سؤال گذاشت.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه آمریکا سابق بر آن القاعده را تأسیس کرده بود، اظهار داشت: آمریکایی‌ها پس از پایان تاریخ مصرف گروه‌های تروریستی به نابودی شان روی می‌آورند تا ردپایی از خودشان برجای نگذارند، آمریکایی‌ها از دولت اردن خواستار ورود اردنی‌ها به خاک عراق بودند و از زرقاوی و امثال زرقاوی به عنوان حربه‌ای برای ترساندن شیعیان استفاده کردند.

رویوران با اشاره به اینکه چنین رویه‌ای درباره البغدادی به کار گرفته شد، اضافه کرد: آمریکا از داعش برای کنترل سوریه و عراق استفاده کرد که در پایان به نابودی چنین گروهی پرداخت، نابودی داعش و البغدادی افتخاری برای آمریکا محسوب نمی‌شود چرا که آمریکایی‌ها در پاسخ به درخواست دولت عراق برای کمک رسانی در خارج سازی داعش از سه استان در بند این گروه، امتناع کردند.

وی با بیان اینکه آمریکا در هر دوره ای، گروهی را با اهداف مشخص تأسیس می‌کند، ادامه داد: آمریکا اجازه پیشروی به البغدادی تا بغداد را داد که اگر فتوای مرجعیت و تشکیل حشد الشعبی نبود، داعش کل عراق را تصاحب می‌کرد، آمریکا اکنون در حال مقدمه چینی برای رو کردن از گروه تروریستی دیگر است و همگان باید منتظر چنین گروهی که بار دیگر به جان جهان اسلام خواهد افتاد، بنشینند.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه آمریکا از ابزار‌های مختلف برای رسیدن به خواسته هایش استفاده می‌کند، گفت: آمریکا در مدیریت گروه‌های تروریستی تجربه بسیار بالایی دارد و تروریست‌های داعشی را با نامی جدید علیه مردم منطقه و نظام‌های مستقل منطقه به کار می‌برد.

رویوران در بخش دیگری از گفت و گو پیرامون اعتراضات مردمی در عراق به ویژه استان‌های شیعه نشین، عنوان داشت: آمریکا با سنی‌ها و کرد‌ها و حتی شیعیان عراق کار کرده و حوادث جاری عراق چنین امری را نشان می‌دهد، صد‌ها NGO با عناوین مختلف در جامعه شیعی عراق از سوی آمریکایی‌ها ایجاد شده است و به واقع همین NGO‌ها در شرایط کنونی به مدیریت اعتراضات می‌پردازند.

وی تأکید کرد: آمریکا با استفاده از دوست و دشمن در پی رسیدن به اهدافش است و گاهی آمریکا خود دشمنی ایجاد می‌کند دشمنی که عناوین آن ضد آمریکایی خواهد بود تا به خواسته هایش برسد.

کارشناس مسائل خاورمیانه به عدم درک عراقی‌ها از واقعیت و ماهیت آمریکا اشاره کرد و افزود: ۹۹ درصد شرکت کنندگان در اعتراضات عراق میانگین سنی ۱۷ تا ۲۵ سال را دارند که به هیچ وجه نظام بعث را ندیدند و تحت تأثیر فضای مجازی، NGO و رسانه‌های آمریکایی قرار گرفته و به علت ناپختگی و کم تجربگی از آگاهی لازم درباره توطئه‌های آمریکا بی خبر هستند./۹۴۵۶/ت210/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
کانون‌های مداخله‌گر خارجی، اعم از غربیان و اسرائیل و دولت‌های جنوب خلیج فارس، نیز مترصدند تا در فرصت مناسب، بر پایه آشوب داخلی، تحولی چون کودتای ٢٠١٣ مصر را در عراق رقم زنند و ژنرال سیسی جدیدی را به قدرت رسانند. هر چند عراق امروز عراق دهه‌های ١٩۶٠ و ١٩٧٠ نیست و اقتدار حشد الشعبی احتمال موفقیت کودتای نظامی را به شدت کاهش می‌دهد
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴
رویکرد ایران به تحولات عراق قطعاً باید مبتنی بر منافع ملی ایران، بویژه حفظ دستاوردهای منطقه‌ای ایران و تأمین ثبات و امنیت در محور تهران- مدیترانه، باشد.

در چنین فضایی، عاقلانه‌ترین راهکار برای ایران تقویت ثبات و اقتدار دولت قانونی عادل عبدالمهدی در عراق است.
0
0